”Meidän piti muuttaa maailmaa / Meistä tuli muurareita, taksikuskeja suutareita, yksinhuoltajaäitejä, autokauppiaita / Meistä tuli lääkäreitä, virkamiehiä, vääpeleitä / Tänään voidaan hetki olla kuninkaita”
Anssi Kela laulaa ammateista muutama vuosi sitten julkaistulla Suuria kuvioita -levyllään. Valitsin radiossa ahkerasti soineen 1972:n kertosäkeen sanoitukset ensimmäisen KORKO-bloggaukseni avaussanoiksi, koska teksti alleviivaa mielestäni generalistiopiskelijoiden tavan hahmottaa työmarkkinat tehtävämahdollisuuksineen. Käytän kasvatus- ja aikuiskasvatustieteellistä koulutusalaa esimerkkinä, vaikka tulkinnat voisivat yhtä hyvin antaa ajatuksia humanisteille ja yhteiskuntatieteilijöillekin.
Näkökulma generalistimaisterin työllistymiseen
Työllistyminen on meille
generalistimaistereille tutkintokoulutuksen sekä työssä ja työstä oppimisen
rajapinta. Toisin kuin professiomaisterit, me generalistit emme saa
koulutuksessa erillistä ammatillista pätevyyttä, emmekä ole monopolisoineet
mitään tiettyä tehtävää työelämässä. Sen sijaan haemme tutkinnollamme
soveltuvaa (ylempää) korkeakoulututkintoa edellyttäviin asiantuntija- ja esimiestehtäviin,
mikä on haasteellista kahdesta syystä.
Ensiksi, työelämä organisoituu
osaamisperustaisesti työnantajien rekrytoidessa (ala-)osaamista tai esimerkiksi
sosiaalisia suhteita, harvoin tutkintoja. Tekniikan Akateemiset TEK ry:n
aikuiskoulutuspoliittisen asiamiehen tehtävä on ollut tähän mennessä ainoa näkemäni
työpaikkailmoitus, jossa hakijan eduksi olisi laskettu KM, aikuiskasvatus -tutkinto.
Generalistimaistereiden työnhaussa paino varataan KM-tutkinnon M-kirjaimelle,
ei niinkään sen etuliitteeseen kasvatustieteiden.
Toiseksi,
generalistiopiskelijat ovat oppineet vertaamaan itseään professiomaistereihin,
minkä lisäksi esimerkiksi kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen väliin
lisätään Suomessa yhtäläisyysmerkki. Koska työnhakumme ei ole
generalistimaistereina suoraviivaista, huoli työllistymisestä on ymmärrettävä,
mutta sitä ei saisi liioitella. Näkökulma oikeastaan perustelee alun
lainasanat. Suomalaiset eivät tunnista suunnittelun, hallinnon ja kehittämisen
asiantuntijoita. Vai kenen unelmatyö on ollut kehittämispäällikkö tai
esimerkiksi ylitarkastaja? Lääkäreiksi, opettajiksi ja kapiaisiksi on varmasti
toivonut sitä useampikin.
Haluan alustuksellani sanoa,
että koulutusala ja asiantuntijaura ovat generalisteille kaksi eri kulttuuria,
joiden rajapinnassa korostuu ja konkretisoituu taito markkinoida omaa osaamista.
Tekstin tarkoitus ei ole vähentää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteilijöiden
omanarvontuntoa, päinvastoin – työelämäosaamistamme arvostetaan! Sen sijaan
korostan, että tarvitsemme asiantuntijaurista konkreettisia esimerkkejä paljastamaan
alamme työmarkkinahorisonttia. Toivon, että erityisesti Itä-Suomen yliopiston alumnit
innostuvat kertomaan työtehtävistään tämän alustuksen kommenttikenttään. Meistä
voi tulla mitä tahansa – niinpä, kerrotaan siis, mitä teemme.
Linkki- ja lukuvinkkejä työnhaun tueksi
Esimerkiksi Petteri Luukkainen
tulkitsee KM-tutkintokoulutuksen ja asiantuntijuuden rajapintaa – työelämäosaamista
– tutkielmassaan Yksi tutkinto, monta uraa – Kasvatustieteen
maisterin työelämäosaaminen valmistuneiden ja työnantajien silmin (2010). Lue tutkielma. Ammattinettiin on myös
koostettu ytimekäs artikkeli kasvatustieteilijöistä työelämässä.
Omaa ajatteluani on selkeästi
jäsentänyt viime vuoden loppupuolella julkaistu artikkeli Maistereiden
työllistymisvaikeudet (Tuominen ym. 2011. Työpoliittinen aikakauskirja 3/2011).
Jokaisen generalistiopiskelijan pitäisi lukea se työnhakuohjeenaan, sillä Tuominen
ym. osoittavat työnhaun olevan tutkintoa laajempi ilmiö. He muun muassa
havainnollistavat osaamiskeskustelua selventäen myös tavoitteiden ja henkilökohtaisten
syiden merkitystä työnhaussa. Myös Aarresaari-verkostossa
julkaisut artikkelit ovat perehtymisen arvoisia, erityisesti alueellisuutta
pohtivine näkökulmineen.
Uraesimerkkejä, kiitos
Anssi Kela esittelee akustisen
kitaransa säestyksellä, millaisiin ammatteihin hänen alakoululuokkansa tytöt ja
pojat päätyivät. Mietin, mitä minä kerron opiskelukavereistani kymmenen vuoden
päästä. Nyt me olemme kouluttajia, mentorointisuunnittelijoita, työnohjaajia,
rekrytointispesialisteja, tohtoriopiskelijoita ja toiminnanjohtajia. Ja, mitä
nämä asiantuntijat tekevät? Siitä toivon saavani lukea lisää kommenttikentästä.
Innostavaa ja inspiroivaa
kevättä
Mikko Lehtonen
Kirjoittaja on aikuiskasvatusta
harrastava järjestöasiantuntija ja Itä-Suomen yliopiston alumni, mikko.lehtonen(at)specia.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti